Evolució
Més de 150 anys desprès de que Darwin publiqués l’Origen de
les Especies, el creacionisme continua viu i bel·ligerant. Quan l’evidència i
el coneixement no deixen cap dubte sobre el fet i el mecanisme una part encara
important de la humanitat continua negant la validesa d’aquesta tot i no
aportant cap mena de prova en contra, senzillament perquè no encaixa amb les
seves creences*. Respectant el dret, la honorabilitat i les conviccions de
qualsevol persona, la meva intenció és mostrar la no validesa de dos dels
arguments en que es basa la teoria del Disseny Intel·ligent.
De persones que neguen l’evolució hi ha de molts tipus. Tenim des dels creients on la més petita divergència amb les sagrades escriptures és argument suficient per descartar-la, fins qui admeten un camí evolutiu que condueix a la humanitat dirigit o planificat per Deu (o altres essers). Dels primers, com he dit es tracta de les seves creences que no comparteixo però que respecto (sempre hi quan em respectin el meu dret de discrepar), la resta també són creients però que amb arguments més o menys correctes pretenen demostrar la necessitat d’algú que guiï el procés. No neguen l’evolució, senzillament la veuen com un pla per arribar a nosaltres. Aquest escrit no intenta demostrar el principi de Selecció Natural, perquè ja hi ha prou escrits sobre el tema fets per persones més competents i sabies que jo; el que procuraré mostrar és la invalidesa dels principis Entròpic i Antròpic que hi ha al darrera del pretès Disseny Intel·ligent.
De persones que neguen l’evolució hi ha de molts tipus. Tenim des dels creients on la més petita divergència amb les sagrades escriptures és argument suficient per descartar-la, fins qui admeten un camí evolutiu que condueix a la humanitat dirigit o planificat per Deu (o altres essers). Dels primers, com he dit es tracta de les seves creences que no comparteixo però que respecto (sempre hi quan em respectin el meu dret de discrepar), la resta també són creients però que amb arguments més o menys correctes pretenen demostrar la necessitat d’algú que guiï el procés. No neguen l’evolució, senzillament la veuen com un pla per arribar a nosaltres. Aquest escrit no intenta demostrar el principi de Selecció Natural, perquè ja hi ha prou escrits sobre el tema fets per persones més competents i sabies que jo; el que procuraré mostrar és la invalidesa dels principis Entròpic i Antròpic que hi ha al darrera del pretès Disseny Intel·ligent.
Durant
el segle XIX ja existia entre part dels naturalistes la idea de que les
especies tant animals com vegetals no havien estat sempre les mateixes.
L’existència de fòssils d’animals que ja no existien era un fet que els
creacionistes justificaven amb el Diluvi i que aquestes especies no havien pogut
pujat a l’Arca al seu dia. Però els geòlegs començaven a descobrir que la Terra
tenia molta més edat que l’assumible pel Gènesis i tanmateix l’home també havia
modificat les especies existents utilitzant la selecció, creant noves especies
i fent desaparèixer altres. També semblava que a la natura li passava quelcom
semblant. Però què era el que ho feia possible?. Darwin aportarà el mecanisme que
ho fa possible, i per aquest mecanisme “l’existència de Deu no era una hipòtesi
necessària” (aquestes paraules van ser la contesta de Laplace a Napoleò quan aquest li va demanar
sobre el paper de Deu en la seva teoria de formació del Sistema Solar).
Darwin va trigar en publicar el seu llibre. Serà necessària
una carta de Russel Wallace
exposant-li les seves reflexions sobre el que ell havia constatat a Indonèsia,
les quals coincidien amb el seu raonament; per decidir-se a publicar el llibre que
ho feu conjuntament. Les seves reticències inicials són precisament la base
del principi Entròpic. L’Entropia és una
magnitud definida per donar una valoració numèrica al segon principi de la
Termodinàmica. El segon principi de la termodinàmica parla de la direcció dels
processos en la natura, establint que un procés es produirà sempre que
l’Entropia total augmenti. L’Entropia s’entén com la quantitat de desordre i
per tant el sentit natural de les coses és cap al desordre, cosa que
l’experiència quotidiana corrobora. Si el sentit natural de les coses és el
desordre, com es pot produir l’evolució si aquesta és tot el contrari, és
millora i és ordre; per tant l’evolució no és un fet natural sinó que precisa
de la voluntat, com nosaltres quan escollim els animals a aparellar; en
definitiva Algú ha de dirigir aquesta.
Aquest argument surt d’usar la definició senzilla
d’Entropia. Però l’Entropia és molt més que el grau de desordre d’un sistema.
L’entropia postula que el resultat esperat és el que normalment es produeix,
una qüestió estadística. Això és equivalent al desordre i ho explicaré amb un
exemple:
Suposem que tinc cinc boles numerades (de l’u al cinc), les
poso en una bossa, remeno i les trec una a una i anoto la seqüència d’extracció.
Per cinc boles tinc 120 seqüències possibles (5!), però només hi ha una
seqüencia ordenada. Podríem establir diferents ordres però els seqüències
desordenades continuarien sent majoria, i si en comptes de cinc boles en
tingues deu (3.628.800 seqüències [10!]) encara seria més gran la diferència entre
ordenades i desordenades. Per tant cada vegada que realitzi l’experiment el
resultat esperat és el desordre (119/120=0.992 contra 1/120=0.008) tal i com
ens mostra la natura i prediu l’Entropia.
Llavors
a què es degut l’odre que imposa la vida? Senzillament resultat esperat no
significa sempre. Si faig el meu experiment de les cinc boles un milió de
vegades, les extraure ordenades unes 8.000 vegades (vegada més vegada menys
això no és exacte). Així si tens molts àtoms i molt de temps pràcticament és
segur que es donin molècules extremadament complexes, i d’aquestes algunes
poden produir efectes estranys. Si algun dels efectes estranys és que sota
certes condicions la molècula pot clonar rèpliques d’ella, només és qüestió de
temps que la seva abundància relativa augmenti per sobre d’altres molècules amb
probabilitat més alta de creació. Podem mirar un esglaó més amunt i veure que
potser no a tot arreu on s’estenen aquestes molècules les condicions no són ben
be les mateixes, en aquest cas pot passar: que deixin de replicar, que ho facin
malament i les noves ja no puguin replicar-se, o que tot hi fer-ho malament les
noves molècules modificades també puguin replicar-se; en el tercer cas ja tenim
una nova línia de molècules autoreplicants. I no ens aturem aquí, per crear
noves molècules són necessaris àtoms que s’han d’aconseguir a partir de les
molècules circumdants (siguin senzilles o complexes), com tota reacció química
el canvi de concentracions (destrucció de les circumdants i augment de les
autoreplicants) provoca canvi de condicions, així que alguna línia pot veure
parada la seva replicació i quedar absorbida per una altre que les condicions
li són més favorables, inclús alguna línia pot tenir una mutació que la defensi
de les seves circumdants. En definitiva l’atzar i el temps, sobretot molt de
temps (en la Terra al voltant dels 1.000.000.000 d’anys ~1/4 de la seva història),
han possibilitat la generació de molècules molt complexes, i de les moltes que
s’han creat algunes tenien la potestat de generar de noves semblants a elles,
aquestes també feien falles en la replicació i de les mutades les que en aquell
moment les condicions les eren favorables prosperaven. Seguint la mateix
mecanisme de prova error es passa a agrupacions de molècules, desprès a
l’especialització funcional de les agrupacions i per últim virus i cèl·lules. I
tot seguint el mateix esquema variació aleatòria: si aquesta variació em dona
avantatges i prospero, si aquesta variació no és útil fracasso i desapareixo.
Com es pot observar aquest mecanisme no requereix cap Ésser que el guiï.
El
mecanismes exposat augmenta la complexitat i per tant fa disminuir l’Entropia,
però ho fa augmentant la del seu voltant. Sinó fixem-nos en un LASER, aquest
genera llum molt més complexa que la aconseguida per qualsevol font
d’il·luminació, això ho aconsegueix seleccionant els fotons que acaba emetent i
llençant la resta, per aquest motiu el seu rendiment sol voltar 10% en el
millor dels casos; així doncs per una potència similar és necessària 10 vegades
més d’energia (i per tant Entropia) en un LASER que pe. una bombeta, però la
llum del LASER te menys entropia que la de la bombeta; si només ens fixem en la
llum l’Entropia ha disminuït si ens fixem en tot, llum i entorn, l’Entropia ha
augmentat. La vida fa igual la seva complexitat és gràcies a augmentar
l’entropia de l’univers (la que s’expulsa i la que necessita per fer-ho). La
vida manté el seu ordre gràcies a que agafa l’entropia que l’envolta aprofita la
més baixa i rebutja la resta, tal com la nostra experiència quotidiana pot
comprovar en el lavabo. Així doncs el nostre planeta paga el peatge de tenir
vida generant més Entropia que qualsevol altre planeta del Sistema Solar.
De la mateixa manera l’existència de la humanitat és fruït
del mateix atzar. Si la combinació de crisi climàtica amb bombardeig de meteorits
no hagués extingit els dinosaures, qui estaria fent aquest escrit seria una
sargantana. Amb això hi podríem veure una intencionalitat però això també és
conseqüència de l’atzar. La terra ha sofert molts impactes traumàtics,
tanmateix també el clima ha variat molt. Cada situació d’aquestes per separat
ha produït tensions que han fet
desviacions al discorre de l’evolució, però quan s’han produït conjuntament el
seu efecte ha estat devastador amb extincions massives. Tot hi així rarament ha
significat la desaparició d’un Gènere, fins hi tot amb extincions molt més
grans. De la mateixa manera els mamífers que eren contemporanis dels dinosaures
també gairebé s’extingeixen, però com en les guerres de desgast l’últim a morir
és qui guanya, i la diversitat dels mamífers actuals prové d’unes poques
especies que van sobreviure. Així si l’impacte K/T hagués estat més avanç o
desprès potser el gènera desaparegut fossin els mamífers i en aquests moments
hi hauria unes sargantanes preguntant-se si existeix un pla diví per a elles.
Nosaltres no som el zenit de l’evolució. El mecanisme
continua, p.e. els elefants africans cada vegada tenen ullals més petits
degut a la caça d’elefants amb ullals grans. Un conjunt de vicissituds,
casualitats i caramboles han portat a l’homosapien on és ara, però amb uns
altres esdeveniments amb tota seguretat no hagués existit. Aquesta no
existència nostre no implica que no sorgís una espècie tecnològica, no
necessàriament coincidint amb la nostre època, podia haver sorgit un Artròpode
intel·ligent fa 200 milions d’anys (és un cas extrem, però no tenir cervell no
vol dir que no pugui tenir una intel·ligència distribuïda entre els seus
ganglis neuronals, tot hi així no es coneix cap cas). I l’existència d’una espècie
tecnològica no és deguda a cap intencionalitat, senzillament la possibilitat hi
és i per tant només cal temps. En resum nosaltres som aquí per casualitat i que
segurament l’evolució hagués donat tard o d’hora una o diverses espècies
tecnològiques (no necessàriament semblants a la nostra).
Per concloure dir que els arguments Entròpics i
Antròpics són fruit del fet que ens sentim diferents a la resta d’essers vius d’aquest
planeta. Ens creiem el vèrtex de la piràmide i Deu és la justificació. Però
creences a part som tant especials com les meduses que floten pel mar, ni més
ni menys. I la major part dels nostres problemes de negacionisme els trobem en
que no comprenem que tots els essers vius que ens envolten han passat per les
mateixes vicissituds per arribar a compartir els dies amb nosaltres, és a dir
els que han arribat, i d’aquí un temps ni ells ni nosaltres existirem sent
canviats per altres especies, tal com ha passat fins ara. L’hipotètic artròpode
tecnològic ja hagués fet milions d’anys que hauria desaparegut, de fet podia
haver existit perfectament i nosaltres no saber-ho perquè desprès de milions
d’anys no quedaria res de la seva civilització. D’aquí a 200 milions d’anys no
quedarà res de nosaltres, i el planeta continuarà ple de vida, això sí diferent
de l’actual. I aquest és el punt final, la transcendència, volem transcendir
individual o col·lectivament tant se val, la nostra vida ha de tenir una
finalitat; i ens resistim a tenir la mateixa finalitat que la vida d’una Ameba:
néixer, desenvolupar-se, reproduir-se i morir.
* No només hem de pensar amb el gènesis Judeo-cristià-musulmà,
hi ha moltes altres creences i totes tenen una cosmologia.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada